Photobucket

Sunday, November 27, 2011

Muhasabah MAAL HIJRAH 1433H...

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 7:04 AM No comments


Di awal tahun baru hijrah,
Ku sujud menghambakan diri pada-Mu ,
Hati terus merintih mengenangkan dosa lalu,
Kotornya diri dgn maksiat & noda,

Lemahnya jiwa berdepan dgn dunia,
Lalainya diri dari mengingati-Nya ,
Astaghfirullahal 'adzim....
Banyaknya kekurangan diri,
Ampuni hamba-Mu ini Ya Allah .

Aku sedar,
Jiwa yg tandus taQwa,
Terdorong lakukan apa sahaja,
Sanggup menentang arus kehendak Ilahi ,
Yg difikir hanyalah utk kepuasan diri,
Maka, pabila dosa telah larut,
Gelaplah hati, kotorlah jiwa, murunglah diri,
Itulah fitrah sang pendosa,
Yang leka drpd pencipta-Nya .

Namun, bila IMAN hadir di jiwa,
Mata hati mula bekerja,
Baru kusedar betapa diri jauh dari-Mu Tuhan ,
Asyik sibuk utk dunia,
Hinggakan solat sering kutunda,
Al-Quran pun malas dibaca,
Lidahku kotor dgn kata² dusta,
Mata ini tak kujaga drpd perkara dosa,
Telinga ini mendengar perkara yg tak sepatutnya,
Kaki ini sering melangkah ke tempat lagha.

Ya Allah ,
Jauh sekali diriku dgn peribadi kekasih-Mu ,
Kau teladan terbaik bagi seluruh umat,
Ingin sekali aku mencontohi peribadimu Ya Rasulullah s.a.w ,
Meskipun dirimu (Rasulullah s.a.w ) suci tanpa dosa,
Solat malam tidak pernah kau (Rasulullah s.a.w ) lupa,
Munajatmu (Rasulullah s.a.w ) di tengah malam jadi rutin harian,
Pengharapanmu (Rasulullah s.a.w ) pd Tuhan ♥ terlalu tinggi,
Sedang aku???
Seorang hamba yg penuh dosa....
Solat fardhu pun kurang dijaga,
Apatah lagi solat malam sepertimu Ya Nabiyullah .

Sungguh,
Aku ingin berubah,
Menjadi seorang hamba-Mu  yg taat,
Aku takut akan azab kubur,
Aku gerun dgn dahsyatnya neraka-Mu ,
Dan kurindukan nikmat syurga.

Jadi,
Kupohon padaMu wahai Tuhan ,
Campakkan ke dalam hati ini niat yg tulus,
Ingin sekali aku berdiri di hadapan-Mu  dgn jiwa yg tunduk,
Ingin sekali aku rukuk pada-Mu  dgn hati yg pasrah,
Dan ingin sekali ku sujud ke hadhrat-Mu  dgn penuh kehambaan,

Ya Rahim ,
Sucikan hatiku drpd sifat munafik,
Sucikan amalku drpd riak,
Sucikan lidahku drpd dusta & mataku dari khianat,
Jadikanlah diriku seorang anak yg solehah,
Yg bisa mendamaikan hati Ummi & Abiku,
Jadikanlah diriku seorang mukminat solehah,
Krn mukminat solehah itu lebih cantik dari bidadari syurga.

Dan...
Kurniakan aku kesabaran utk menunaikan ketaatan pada-Mu ,
Anugerahkan aku kesabaran dlm meninggalkan maksiat pada-Mu ,
Jadikanlah hati ini hati yg sentiasa mengingati-Mu ,
Agar dapat ku miliki sekeping hati yg tenang,
Jauh drpd hasad dengki & kepalsuan dunia,
Hadirkanlah cintaku kepada-Mu  mengatasi segalanya,
Agar Kau temukan hati yg terbaik buat diriku.

Moga dapat kukecapi, kebahagiaan yg hakiki,
Suatu hari nanti...
Amin....

Salam Maal Hijrah 1433H

0 123 Bingkisan Sahabat:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...